ISDN stopt

vrijdag 05 april 2019 07:10

KNP heeft bekendgemaakt dat het Integrated Services Digital Network (ISDN) wordt uitgefaseerd. Dat betekent dat klanten met een ISDN-lijn op zoek moeten naar een andere oplossing.

 

In dit artikel leggen we uit wat er verandert en waarom. U ontdekt of u uw ISDN centrale vervangen moet en welke alternatieven er zijn voor uw huidige ISDN-lijn.

ISDN stopt per 1 september 2019

In de jaren negentig namen veel mensen een ISDN-telefoonlijn. In tegenstelling tot een analoge verbinding, maakte deze het mogelijk om tegelijkertijd te bellen en te internetten. Omdat je meerdere telefoontoestellen op zo’n lijn kunt aansluiten, was dit ook een populaire keuze voor veel bedrijven.

En als iets werkt, is er geen noodzaak om daar verandering in te brengen, toch? Never change a winning team. Geen wonder dat u nog steeds de voordelen van zo’n ISDN-aansluiting geniet. Alleen komt er aan het ISDN-hoofdstuk binnenkort een eind: na 1 september 2019 zijn de ISDN-lijnen van de KPN niet langer bereikbaar.

Waarom de KPN met ISDN stopt

“Wij zijn continu bezig met het moderniseren van onze telefonienetwerken,” schrijft de KPN op haar eigen website. “Daarom is besloten om […] ISDN1 en […] ISDN2 uit te faseren per 1 september 2019.”

De voornaamste reden voor het uitfaseren van ISDN is dat steeds meer mensen internetten via een krachtige ADSL- of kabelverbinding. Een verbinding die ook de weg vrijmaakt voor bellen via internet: VoIP. Daardoor is het onderhoud aan de ISDN-lijnen te duur geworden.

VoIP-bellen is goedkoop of soms zelfs geheel gratis, wat het logisch maakt dat steeds meer particulieren en bedrijven hierop overstappen. Ook is de geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn weergaloos – waar ter wereld de bellers zich ook bevinden.

VoIP: de opvolger van ISDN

KPN-klanten die nu nog gebruik maken van een ISDN-verbinding, moeten dus tijdig een alternatief vinden. En die vervanger is VoIP. De schatting is dat VoIP binnen bedrijven 30% per jaar gaat groeien.

U kunt uw huidige nummer gewoon behouden. Wat er verandert, is dat de gesprekken binnenkomen ‘in de cloud’, waarvandaan ze naar uw huidige of nieuwe telefoons worden doorverbonden. Een fysieke telefooncentrale is niet langer nodig, omdat alle functionaliteiten van zo’n telefooncentrale nu via uw computer of smartphone zijn te bedienen.

« Terug